مهندسان نرم‌افزار چه ‌مدت در یک شغل می‌مانند؟
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ تاریخ انتشار

مهندسان نرم‌افزار به‌طور میانگین به‌مدت ۲ سال در یک شغل می‌مانند و سپس آن را تغییر می‌دهند. آن‌ها کمتر از نصف میانگین مدت زمان تصدی شغل که ۴.۲ سال است، در یک شرکت کار می‌کنند.
هرچند، به این سادگی نیست که هر زمان دوست داشتید بتوانید تغییرات شغلی ایجاد کنید. ترک زودهنگام هم می‌تواند تأثیر زیان‌باری بر رزومه شما داشته باشد؛ بنابراین، باید در کار خود بمانید تا مطمئن شوید به آن‌چه که از آن موقعیت شغلی می‌خواستید، دست یافته‌اید.
بیایید به مدت‌زمان ماندن مهندسان نرم‌افزار در یک شغل نگاهی کنیم و ببینیم شرکت‌های بزرگ چگونه از نظر حفظ استعدادهای خود با هم مقایسه می‌شوند.

مهندسان نرم‌افزار چه‌ مدت در یک شغل می‌مانند؟    

 

مهندسان نرم‌افزار چه ‌مدت در یک شغل می‌مانند؟

    

حدود ۵۰ درصد از مهندسان نرم‌افزار فقط ۲ سال در یک شرکت می‌مانند. میانگین مدت زمان تصدی شغل ۴.۲ سال است. بنابراین، مهندسان نرم‌افزار نیمی از این مدت را در یک مکان می‌مانند. معمولاً هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد، توسعه‌دهنده مدت بیشتری در موقعیت خود باقی می‌ماند.
کمپانی Hackerlife تحقیقات خارق‌العاده‌ای درباره میانگین تصدی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در منطقه سانفرانسیسکو انجام داد. این داده‌ها برای اکثر شهرهای بزرگ صدق می‌کنند، اما ممکن است به بازارهای کاری منطقه‌ای یا محلی مرتبط نباشند.
متوسط افزایش دستمزد برای اکثر کارمندان ۳ درصد در سال است. این مقدار در مقایسه با افزایش ۱۴.۸ درصدی دستمزدی که افراد به‌طور متوسط هنگام تغییر محل‌کار دریافت می‌کنند، ناچیز است. به‌راحتی می‌توان دید که چگونه تغییر چند شرکت در طول دوران کاری‌تان می‌تواند پول زیادی را در آینده وارد زندگی شما کند. این احتمالاً یکی از دلایلی است که مهندسان نرم‌افزار به‌طور متوسط زودتر از سایر افراد بازنشسته می‌شوند.

شرکت‌های FAANG (غول‌های فناوری)

کلمه گروه فناوری FAANG، به شرکت‌های فیس‌بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل اطلاق می‌شود. اگرچه گوگل و فیس‌بوک اکنون نام خود را به‌ترتیب به آلفابت و مِتا تغییر داده‌اند.
در میان این گروه، مهندسان نرم‌افزار بیشترین مدت را در نتفلیکس می‌مانند؛ به‌طور متوسط ۳ سال. شرکتی که بدترین نرخ حفظ نیروی‌کار را داشت اپل بود؛ مهندسان نرم‌افزار به‌طور متوسط تنها ۱.۹ سال در آن سپری می‌کردند.      
معمولاً کار در این شرکت‌ها بسیار سخت است و در مقایسه با کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر، از توسعه‌دهندگان انتظار می‌رود که ساعات بیشتری را برای کار خود صرف کنند. بسیاری از افراد از این فرصت‌ها برای دریافت دستمزدهای هنگفت و شناخته‌ شدن نام‌شان استفاده می‌کنند و پس از چند سال همکاری، به‌راحتی جذب موقعیت‌های مدیریتی در شرکت‌های کوچک‌تر می‌شوند.    

ترک شغل زودهنگام

اگرچه تغییرات پی‌درپی شغلی برای افزایش حقوق می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما انجام بیش‌از‌حد آن به حرفه شما لطمه می‌زند. در پنج سال اول خود به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، سعی کنید حداقل ۲ سال به یک کسب‌و‌کار پایبند باشید. این برای رزومه شما مهم است و نشان می‌دهد که برای تسلط بر مسئولیت‌هایی که بر عهده شما بوده است، زمان کافی داشته‌اید.
پس از چند سال تجربه‌اندوزی، می‌توانید به‌دنبال درآمد بیشتر بروید و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار محل کار خود را عوض کنید.
از همکاری با شرکت‌ها در دوره‌های کوتاه ۶ ماهه اجتناب کنید. این کار وجهه خوبی در سوابق‌تان ندارد. اگر مدیر استخدام فکر کند که شما تا کمتر از یک سال دیگر از شرکت می‌روید، در پذیرش شما تردید خواهد کرد.
به‌طور کلی سعی کنید، تعداد شرکت‌هایی که کار کرده‌اید از تعداد سال‌های کاری شما بیشتر نباشند. بنابراین، ۵ کار در ۴ سال ایده‌آل نیست؛ اما مثلاً‌ ۳ کار در ۵ سال عالی به‌نظر می‌رسد.

 

مهندسان نرم‌افزار چه ‌مدت در یک شغل می‌مانند؟

 

تجربه کاری

شما هر کاری را که شروع کنید، در طول ۲ سال، از چند مرحله خاص آن عبور خواهید کرد. تغییرات شغلی شما نباید خیلی زود اتفاق بیفتد؛ در غیر این صورت، تجربه‌های بسیار ضروری را که می‌توانند به شما در ادامه مسیر کمک کنند از دست خواهید داد. این مراحل به ‌قرار زیر هستند:

  • یادگیری و سازگاری-۳ تا ۶ ماه- آشنا شدن با شرکت جدید، تیم و فرآیندهای آن‌ها.
  • ایجاد ارزش برای سازمان- ۶ تا ۱۲ ماه- افزودن ارزش به کسب‌و‌کار با تبدیل شدن به یک عضو فعال تیم.
  • تبدیل شدن به یک متخصص در کار- ۶ تا ۱۸ ماه- تسلط کامل به کار و مشارکت در شکل‌دهی به جهت‌گیری تیم.

بسته به تجربه شما، حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا در یک شرکت جدید مستقر شوید و سازنده باشید. شما از شش ماه دوم به بعد واقعاً شروع به افزودن ارزش می‌کنید. سپس به کار خود مسلط می‌شوید و می‌توانید فرآیندهایی را تعریف کنید که به بهبود بیشتر کارها کمک می‌کنند.
مدت‌زمانی که مهندسان نرم‌افزار در یک موقعیت باقی می‌مانند تا حد زیادی به آن‌چه که از هر یک از مراحل بالا می‌خواهند بستگی دارد. همچنین مدت‌زمان آشنایی با موقعیت‌های شغلی برای هر کسی متفاوت است. تسلط کامل بر یک موقعیت، تجربه خارق‌العاده‌ای می‌باشد که در درازمدت برای شما مفید خواهد بود.

نتیجه‌گیری

به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار، دانستن مدت‌زمان ماندن در یک کار برای پیشرفت شغلی شما اهمیت بالایی دارد. بیشتر توسعه‌دهندگان به‌طور متوسط ۲ سال در موقعیت شغلی خود می‌مانند و در این مدت می‌توانند به‌طور کامل بر وظایف تعیین شده خود مسلط شوند. پس از آن، یا باید به‌دنبال ارتقاء شغلی باشند یا برای پول بیشتر محل کار خود را تغییر دهند.
توجه داشته باشید که همکاری طولانی‌مدت با شرکت‌ها به این معنی است که احتمالاً در مسیر حرفه‌ای خود درآمد کمتری خواهید داشت؛ از طرفی با تغییرات شغلی زودهنگام هم نمی‌توانید آن تجربه لازم را که بعدها برای شما مفید باشد، به‌دست آورید.
برای ایجاد تغییرات شغلی باید همه جوانب را در نظر گرفت و فقط شما می‌دانید که چه‌زمانی به پایان دوره تصدی خود در یک شغل خاص رسیده‌اید.

  • اگر در مورد مدت زمان کار کردن در یک شرکت تجربه‌ای دارید، در بخش دیدگاه‌ها با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.
  • نظرتان در مورد این مقاله هم می‌تواند جالب باشد. برای ما بنویسید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4 - رای: 9)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg